Tilbage til behandlinger

Posturologi

Posturologi omhandler vores kropsstilling. En forkert kropsstilling kan medføre, at vi får fysiske smerter i f.eks. ryggen, skulder, nakken, ben eller psykiske problemer. Mange smerter kan henføres til vores gang og kropsholdning. Meget kan afhjælpes ved motion og udstrækning, men problemerne kan også bunde i gamle skader såsom brud, piskesmæld eller spændinger. Ifølge posturologi er den hyppigste årsag til kroniske, vedvarende eller tilbagevendende smerter, skævheder i kroppen. Langt de fleste skævheder er muskulært betingede, og det kan posturologi rette op på. Posturologi anvendes overalt i verden i dag... Posturologi sikrer at der er den rette kommunikation imellem hjernen og kroppens forskellige muskler og nerver. Hjernen modtager information fra øjet, det indre øre, foden, sener og muskler hvorefter hjernen sender information tilbage til musklerne om hvordan deres spænding skal være for at vi kan stå lige på vores fødder. Så får hjernen nogle forkerte informationer vil den også vidre sende forkerte informationer til musklerne som så gør at vi faktisk kommer til at stå skævt. Forudsat at du ikke har været udsat for en læsion eller varig skade, består “uforklarlige” smerter ifølge posturologi ofte i, at der er en fejlstilling imellem kroppens knogler og led som skyldes asymmetriske spændinger i kroppens muskler. Ca. 80 % af alle smerter i hoved, ryg, baller og ben stammer ifølge posturologi, fra en sådan asymmetrisk muskelspænding. En sådan skævhed vil medføre, at rygsøjlens hvirvler kommer til at stå skævt i forhold til hinanden og personen får med tiden smerter.

Hjernen modtager og bearbejder information fra trykfølere under fodsålen, som fortæller hvorledes vægten er fordelt. Ud fra disse oplysninger reguleres muskeltonus og dermed vores kropsholdning. Årsag til fod problemer: Fodens trykfølere er ikke i stand til at sende de rette signaler til hjernen, da vi ofte har mere eller mindre skæv fodstilling, ofte forårsaget af årelangt brug af uhensigtsmæssigt fodtøj (dårlige sko). Symptomerne: er smerter i lænd, baller og ben.

Øjnene sender besked til hjernen i form af rent visuelle indtryk (det øjet ser), samt meddelelse fra øjenmuskulaturen spændingsgraden i de muskler som får øjeæblet til at bevæge sig. Hvis der er asymmetri (ubalance) mellem højre- og venstre øjenmuskulatur, danner hjernen et forkert billede af omgivelserne og resultatet bliver en forstyrrelse af kroppens stilling/holdning. Årsager til øjenmuskulære problemer: Konvergensproblemer (asymmetrisk fokusering), slag i hovedet, nervemedicin, briller (især med glidende overgang), samt kæbeledsproblemer. Symptomerne: smerter i nakke, mellem skulderbladene, hovedpine og træthed som tiltager i løbet af dagen. Balanceproblemer (svimmelhed), ledsmerter der kommer og går. Ordblindhed, hukommelses- og koncentrationsbesvær, kognitive problemer (vedr. forståelse og indlæring), hyperaktivitet, depression, angst, stress, søvnløshed og fobier.

Kæbeleddet kan forstyrre hele det posturologiske system og er uhyre følsomt overfor små forandringer. Det kan være den primære årsag til f.eks. øjenmuskulære problemer. Årsagerne: kan skyldes for lave/høje tandfyldninger, rodbehandlinger, bimetalisme (en sølvplombe over en guldplombe), visdomstænder, tandudtrækninger, stress m.m. Symptomer: Smerter når man vågner om morgenen, som bedres op af dagen. Ekstra træthed om morgenen – har svært ved at vågne. Fornemmelse af at ligge forkert i sengen (det føles som om der er noget galt med madras og/eller hovedpuden). Smerter i nakke/skulder. Smerter og/eller spænding øverst i brystmuskulatur. Den posturologiske undersøgelse kan afsløre hvorvidt man har et posturologisk problem eller ej, v.h.a. flere forskellige tests. Behandlingen er årsagsrelateret og tager sigte på at stimulere og gendanne kroppens egne regulations mekanismer hen imod en oprindelig afbalanceret stilling, således at smerter og andre symptomer forsvinder. Behandlingen består af regulering af fodstilling v.h.a. sålindlæg med specielt tilpassede kiler. Øjenmuskulaturen behandles med øreakupunktur, øjenøvelser, nordpolsmagnet samt anbefaling af regulering af briller. Kæbeleddet behandles med øreakupunktur samt besøg hos relevant tandlæge som kan regulere bidfunktioner m.m. Behandling af evt. smerter behandles generelt med øre- og kropsakupunktur. Ofte ses øjeblikkeligt resultat efter 1. behandling, andre gange tager det længere tid for kroppen at tilpasse sig.