Bækkenløsning

Hvad er bækkenløsning ?

Bækkenet består af tre store knogler, de to hofteben og korsbenet, der er forbundet af stærke og stramme ledbånd. Knoglerne er placeret således at de danner en stabil ring og er fundamentet for vores rygsøjle. Rygsøjlens smidighed afhænger derved også i høj grad af bækkenets smidighed.

Mangler vi smidighed i bækkenet, som er det mest centrale af bevægeapparatet, forplanter det sig både op i rygsøjlen og ned i benene og opleves ofte utroligt smertefuldt, samtidig med at det nedsætter bevægelsesfriheden.

Under en graviditet påvirkes muskler og ledbånd hormonelt, således at bækkenet vipper et vist antal grader (en klargøring af plads til selve fødslen). Det er i denne proces, der ofte sker et skred og smerter opstår. Smerterne kan opleves foran ved skambenet (symfysen) eller bagpå i lænd og omkring korsbenet (Sacro-iliaca-leddende).

Smerterne kan opstå både tidligt og sent i graviditeten, da de ofte er hormonelt betinget, og forværres gennem resten af graviditeten i takt med, at der kommer mere tyngde på.

Bækkenlæsning er en utrolig smertefuld lidelse, der desværre rammer flere og flere kvinder i dag, pga. vores mere stillesiddende og inaktive tilværelse.

De første 5-6 uger efter fødslen vender bækkenet tilbage til normalstilling og en del kvinder oplever at smerterne forsvinder her. Men det sker også at bækkenet ikke ”finder” normallejet igen og kvinden bibeholder derved smerterne, selv om graviditeten er overstået. Ja, mange kvinder går med smerter resten af deres liv, hvis de ikke modtager den rette behandling.