Tilbage til behandlinger

Fysiurgisk massage

Massage er en af de mest populære behandlingsformer i det vest-lige samfund, og mange bruger massagen som afslapning efter en stresset hverdag. Det er bevist gavnligt at få massage, også selvom man ikke nødvendigvis har en skade eller lidelse.

De fleste har prøvet at have muskelspændinger eller myoser et eller andet sted på kroppen. Myoser er små eller større ømme områder i musklerne, som føles som små hårde “kugler”, hvor affaldsstoffer fra musklernes stofskifte har ophobet sig. Denne ophobning af affaldsstoffer sker, fordi der ikke er tilstrækkelig gennem-strømning af blod i den pågældende del af musklen. Blod fører både ilt og næringsstoffer til musklen, men også affaldsstoffer og væske væk fra musklen.

Fysiurgisk massage er en massageform, der virker ved at gennemarbejde musklerne. Den grundige bearbejdning af musklerne medfører øget blodgennemstrømning og udglatning af musklens fibre. Derved stimuleres kredsløbet, muskelbalancen øges og immunforsvaret aktiveres. Massage virker smertelindrende på ømme og overbelastede muskler. Samtidig øges kroppens udskilning af affaldsstoffer, hvilket medfører større bevægelighed i muskler og led.

Som gode erfaringsområder hos Viborgklinikken kan nævnes:

• Massage kan virke effektivt og lindrende på kroniske sygdomme
• Gigt (slidgigt og leddegigt)
• Muskelspændinger og infiltrationer (myoser)
• Rygproblemer (øm/ smertende ryg og skuldre)
• Hovedpine og migræne
• Skader og nedslidning
• Koncentrationsbesvær, stress og relaterede sygdomme
• Manglende energi.